Det finns så många hjälpsamma personer i sociala medier som gärna svarar på frågor när någon kört fast på ena eller andra sättet. Men det är inte alltid så enkelt som man kanske tror. En fråga om "vilken dator ska jag köpa nu när min gått sönder" kan exempelvis besvaras på många olika sätt:

  • Butiksrekommendation.
  • Eller en länk till webbutik.

Men för den som inte är så insatt i datorvärlden räcker inte det. I stället bör man svara med motfrågor för att först kolla behovet.

  • Är det PC eller Mac som avses?
  • Vilka program hade gamla datorn?
  • Vilken kringutrustning finns?
  • Bärbar eller stationär?

Väldigt många använder datorn bara som ett redskap och har ingen aning om teknik eller funktioner. Att det kan finnas behov av visst antal kontakter på den, eller om det behövs stor hårddisk eller bara WiFi. Men man har ofta lite koll på vad man kunde göra på gamla datorn och det vill man gärna fortsätta göra på ungefär samma sätt.

Det är där support måste börja för väldigt många.

Det är där jag börjar när någon behöver hjälp och stöd. Att lyssna in kunden är jätteviktigt om man ska kunna hjälpa på ett bra sätt.

  • Vad är problemet
  • Vad är behovet
  • Vilken IT-mognad finns?

Först då kan man försöka hitta lösningarna.