Ja, i alla fall om man bedriver verksamhet så behövs det. Många använder idag Facebook eller kanske en blogg men det fungerar faktiskt bäst som komplement.

Lika väl som man har ett skyltfönster för att locka nya kunder behöver man ju kunddialogen för att vårda de som redan finns. En hemsida behöver inte vara komplicerad eller kräva en massa uppmärksamhet men den måste ge ett professionellt intryck och göra det lätt att hitta det man söker. Oavsett om det är kontaktuppgifter eller vilka tjänster/varor som erbjuds.

Det första man bör fundera på är vilken adress sidan ska ha. Domännamnet. Det bör normalt vara kopplat till företagsnamnet men för oss i Sverige kan det behövas justeringar vad gäller svenska bokstäver. Det är bäst att ha korta domännamn som är lätta att skriva och komma ihåg.

Vem som helst kan skapa och köpa sig ett domännamn på nätet. Kostnaden brukar vara några hundralappar i startavgift och sen ungefär lika mycket om året så länge man behåller domänen. Glömmer man att betala årsavgiften i tid kan vem som helst ta över domänen om man har otur.

Förutom domännamn behövs också ett utrymme att publicera sin information, vanligen kallat webbhotell. Sådana finns i mängder av prisklasser och med olika funktioner och tjänster som inte alltid är så enkla att förstå. MySQL? WordPress? POP, IMAP eller SMTP? Hur skapas innehållet och framtida uppdateringar. Vilka extrakostnader tillkommer. Hur mycket text behövs och vilka krav ställs på bilderna. Det är mycket att tänka på och det är lätt att gå vilse.

Jag har lösningen på detta problem, fixar allt så du slipper!